حضرت آیت الله شیخ محمد باقر حکمت نیا( رحمة الله علیه )

مطالب مربوط

حضرت آیت الله شیخ محمد باقر حکمت نیا( رحمة الله علیه )

حضرت آیت الله شیخ محمد باقر حکمت نیا( رحمة الله علیه )

بسم الله الرحمن الرحیم

 

زندگي نامه مختصر حضرت آيت ا ... العظمي محمد باقر حكمت نيا (ره) يكي از بزرگترين حكما و معلمان انسانيت در جهان معاصر(پدر)

علامه، انديشمند، عالم، متفكر، رهبر اخلاقي و روحاني ايراني همان نمونه كاملي است كه بسياري از جوانان جهان به دنبال وي مي گردند. كسي كه از حصار بسته اديان گذشته و با نگاهي جهاني و حركت بر اساس علم در انديشه و تقوا (ايفاي حق همگان و استيفاي حق خود ) در عمل چنان زندگي كرد كه يك انسان كامل بايد زندگي كند.

حضرت آيت ا... العظمي حكمت نيا (ره) در سال 1298 هجري شمسي مصادف با سال 1338 هجري قمري مصادف با سال 1919 ميلادي در شهر آذرشهر از توابع تبريز متولد شدند.

    پدر ايشان مردي انديشمند و فاضل از خانواده اي مبارز و سياست مدار و مادر ايشان بانويي مؤمنه بودند كه از نسل روحانيون عالي مقام همچون آيت ا ... آقا وحيد بهبهاني، علامه مجلسي، شيخ مفيد و سعيدبن جبير(ره) از اولين مفسران قرآن بودند و از جمله روحانيون برجسته عالم اسلام بوده اند.

 

تحصيلات ابتدايي :

ايشان در سن پنج سالگي با هوش و ذكاوت فوق العاده اي كه موجب اعجاب بوده و تحصيل را آغاز و پس از پايان مقطع ابتدايي به پيشنهاد مدير همان مدرسه به عنوان معلم ابتدايي مشغول تدريس مي شوند. ايشان از دوران كودكي به عبادتهاي طولاني مي پرداختند.

 

دوران  نوجواني :

   ايشان در دوران نوجواني جهت انجام تحصيلات علوم ديني به همراه برادر رضاعي خود حضرت آيت ا ... مدني به قم رفتند. از جمله اساتيدشان حضرت آيت ا... حجت، حضرت آيت ا... خوانساري، حضرت آيت ا... نجفي مرعشي و ساير اساتيد بزرگوار بودند. از دعاهاي ايشان در سن سيزده سالگي مي توان به اين دعا اشاره نمود:

‹‹ هر كسي براي ترقي و پيشرفت خود خودش را به حزب ، دسته و يا شخصيتي مي فروشد و وابستگي پيدا مي كند خدايا، من به غير از تو به احدي وابستگي نمي خواهم و به ذاتت قسم من خودم را فقط به تو فروختم و عهد مي كنم تا چيزي علماً برايم ثابت نشود به آن عقيده پيدا نخواهم كرد››.

  شما با متفكري آشنا مي شويد كه قبل از حرف زدن عمل مي كرد. او يك عارف گوشه گير ،خزيده در صومعه يا روحاني با لباسهاي زربافت در كليسا يا رهبري سياسي در ليموزين يا دانشمندي منزوي در آزمايشگاه و .... نبود. او زندگي مي كرد. درس مي داد، رهبري مي كرد و چون سرو آزاد و چون نسيم مهربان و در دسترس بود. خانه گلين او چون خانه علي(ع) در كوفه بسيار ساده اما مرتب، تميز و بانظم  بود. و در آن اسراف معنا نداشت.

 

دوران جواني :

   حضرت آيت ا... العظمي حكمت نيا(ره) در همان اوايل جواني و در سن 23 سالگي موفق به اخذ درجه اجتهاد گرديدند كه عالي ترين درجه در علوم ديني در ميان علماي اسلام است ، ايشان در اين دوران در عرصه هاي تربيتي و آموزشي دانشگاهي هم شركت نموده و پس از ورود به دانشگاه و طي دوره تحصيلي كه عمدتاً به صورت غير حضوري بوده و ضمن برتري كامل و كسب رتبه اول در تمامي اين دوره بوده موفق به اخذ مدرك ليسانس در ادبيات و فلسفه و حكمت شدند.

 

فعاليتهاي مبارزاتي :

   در روزگاراني كه انسانهاي حقيقت جو توسط شيادان و دكانداران دين فروش صيد مي شوند و پاسخ صداقت و پاكي فطري شان را با مقاصد ناسالم اين افراد دريافت مي كنند. اين انسان بزرگ بدون هيچگونه انتظار مادي، معنوي، شخصيتي، سياسي و غيره فقط براي اجراي دستور خداوند از بندگان جستجوگر آن دستگيري مي نمودند و در اين راه اهداف پنهان، گروهي، باندي و حتي مذهبي به معناي مصطلح نداشتند و فقط و فقط رسالت انساني و انجام آن براي خدا مورد نظرشان بود و ما در ساليان متمادي اين صداقت را آزموديم و بدون علم سخن نمي گوييم.

ايشان در جريانات مربوط به ملي شدن صنعت نفت در ايران پا به عرصه مبارزه با حكومت طاغوت شدند. از انديشه هاي ايشان در يا مبارزات پيوند جداناپذير دين از سياست بود. مبارزات ايشان با رژيم طاغوت پهلوي به جايي رسيد كه دستور تعقيب و صدور حكم اعدام ايشان به صورت غيابي صادر گرديد اما با كمك و فضل خداوند اين مسئله انجام نگرديد. ايشان سپس مدتي به غرب كشور رفته و به اصلاح امور مردم آنجا پرداختند. ايشان در مبارزات مربوط به تشكيل حكومت اسلامي ايران حضوري فعال داشتند. اغلب اين مبارزات در شهر مقدس مشهد انجام گرديد. پس از انقلاب اسلامي در سال 1359 هجري شمسي ايشان به سوريه رفتند و بنا به در خواست مردم چند سال در آنجا اقامت نمودند. از فعاليتهاي ايشان در اين دوره فعال كردن حركت مردمي و اعتقادي عليه دشمنان بشريت بود.

 

برخي از ويژگيهاي اخلاقي :

   بهترين هديه براي ايشان نه پول بود ، نه تشكر و نه مدال و تقدير ، مي فرمودند براي من چه هديه آورديد و بعد خودشان پاسخ مي دادند سئوال، سئوالات شما براي من بهترين هديه است و بسيار عالي و ساده و رسا پاسخ مي دادند. ايشان هيچگاه انديشه خويش را با قلم مهار نكرد. فقط و فقط به درخواست شاگردان سخن گفت و گروهي از شاگردان پاسخ هاي ايشان را جمع آوري كردند و يا در كاست ضبط نمودند. حتما كنجكاو هستيد كه با جملات ايشان آشنا شويد. ما براي آشنايي شما تعدادي از جملات كوتاه ايشان را در انتها ذكر خواهيم نمود.

   ايشان علي رغم داشتن بزرگ ترين عناوين و القاب از همه شاگردان خود در خواست مي كردند ايشان را پدر خطاب كنند. حتي ايشان مي فرمودند:

‹‹ مرا پدر و بزرگ خود نشماريد بلكه كوچك خود بدانيد ولي بدانيد آمده ام شما را به نور دعوت كنم››.

   ايشان همواره بر داشتن انديشه آزاد، حركت منحصراً بر مبناي علم و عمل منحصراً بر مبناي تقوا كه همانا رعايت و ايفاي حقوق همگان و استيفاي حقوق خود مي باشد و به خدمت بدون توقع و چشمداشت نسبت به تمام مخلوقات تأكيد داشته و جزء اصلي ترين درسهاي ايشان بود. همانگونه كه شما به يك انسان اهميت مي دهيد و حق او را پاسداري مي كنيد. ايشان به حقوق حيوانات و گياهان و حتي جمادات توجه داشتند و نماز خواندن را در حالي كه حيواني گرسنه و تشنه كنار شماست يا گياهي در حال تشنگي است جايز نمي شمردند. روح ستيز با جهل و ناداني و تقليد كوركورانه و مبارزه با متكبران از تعاليم اصلي ايشان است.

 

 وفات :

  ايشان در سفري كه به شهر مقدس قم داشتند در روز ششم بهمن سال 1380 هجري شمسي در همان شهر رحلت نموده و سپس در شهر مقدس مشهد در حرم امام رضا(ع) در صحن آزادي اين حرم به خاك سپرده شدند.

‹‹والسلام عليه يوم ولد و يوم يموت ويوم يبعث حيا››


تاریخ ارسال: شنبه 23 خرداد 1394 ساعت: 11:37 |تعداد بازدید : 2251 نویسنده :

دیدگاههای این مطلب


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: